fbpx

On levinud valearvamus, et vaimse tervise teemad kõnetavad vaid väikest osa meie inimestest – neid, kel on sel teemal probleeme. Reaalsuses on vaimse tervise teemad ja selle hoidmine oluline kõikidele inimestele, sest vaimne tervis on aluseks peaaegu kõigele muule meie eludes. Hea vaimne tervis ei tähenda seda, et inimesel ei ole konkreetset diagnoosi või psüühikahäiret, vaid ka seda kuidas osatakse tulla toime probleemidega igapäevaelus. 

 

Abivajajad jäävad abita

 

On aasta 2021 ja psühholoogi või terapeudi juures käimine on siiani teatud määral tabuteema. Hoolimata sellest, et vaimse tervise edendajaid on tekkinud viimastel aastatel juurde, oma raskustest räägivad muusikud, näitlejad ja ärimehed ning korraldatakse nii tasuta, kui tasulisi konverentse, ei julge siiski väga suur osa abivajajatest oma muredest avalikult rääkida või abi otsida. Kahjuks keerleb ikka veel psühholoogi külastamise ümber arvamus, et sellist abi vajavad vaid need, kes on nõrgad, laisad või lihtsalt saamatud. Vaid väike protsent mõistab, et abi otsimine on märk tugevusest ja vastupidavusest ning see peaks olema eeskujuks paljudele. 

 

Kahjuks ainult abi otsimisest ei piisa, sest tihti jääb lahendus selle taha, et abipakkujaid lihtsalt ei ole: psühholoogide ja psühhiaatrite tasuta vastuvõttudele on järjekorrad väga pikad ja tasulised ajad on nii kallid, et keskmine inimene ei saagi endale neid lihtsalt lubada. Viimastel aastatel on oluliselt tõusnud vaimse tervise õdede arv, kes aitavad natukene spetsialistide koormust jagada ning saavad palju esmaseid tegevusi juba ise ära teha. Oluliselt populaarsemaks on muutunud ka veebinõustamised, kus just vaimse tervise õed saavad pakkuda nö esmaabi, juhiseid ja toetust neile, kes kohe vastuvõtule ei pääse või minna ei julge. 

 

Märgid sellest, et su vaimne tervis vajab tuge

 

Läbi elu tunnevad kõik inimesed teatud määral stressi. See võib olla seotud töö, kodu või isikliku eluga, kuid on võimatu elada, nii et iga aspekt sinu elus on 100% rahuldust pakkuv. On täiesti normaalne stressiga seoses tunda väsimust, tüdimust, isutust ja meeleolumuutusi, kuid see ei tähenda automaatselt, et kannatad depressiooni käes või vajaksid proffessionaalset abi. Kuni sa tuled enda stressiga toime tervislikult, oskad endale võtta vajalikke puhkehetki ja annad endale aru, et see on vaid väikene osa elust, siis on sul olemas vajalikud tööriistad, et enda stressitase hoida normaalsena. Mure vaimse tervise pärast tekib siis, kui stress kasvab niimoodi üle pea, et väljapääse on keeruline näha. 

 

Kui tunned, et muutused unerütmis ja/või isus, probleemid tööl ja/või kodus ning meeleolu üldine kõikumine on hakanud segama sinu igapäevast elu, siis tasuks kaaluda spetsialisi poole pöördumist. Veel võiks tähelepanu pöörata väga lihtsale asjale, mida unustame kahjuks igapäevaselt tähele panna: kas ja kui palju tunned sa rõõmu? Kui pead hakkama meenutama, et millal sa viimati tundsid postiivset soojust hinges või mis hetkel sa viimati naersid väga südamest, siis ehk on rõõmu tundmine jäänud tahaplaanile ja nii see olema ei peaks. 

Viivitamatult peaks abi otsima sel juhul, kui sinu pähe on hiilinud enesetapu mõtted või kui mõtete asemel hakkavad pähe tulema plaanid!

 

Kodune vaimse tervise ABC

 

On väga palju asju, mida me saame ise ära teha, et meie vaimne tervis oleks toetatud ja hoitud. Väikesed asjad mängivad olulist rolli, et enda tassi täita ning iseendale aja võtmine ei ole egoistlik ega vale, vaid hädavajalik. Vaid puhanud ja endaga rahulolev inimene saab toetada teisi, olla hea vanem või täisväärtuslik töötaja. Ära karda kehtestada piire ja hoida end just nii nagu sina vajad. Pööra tähelepanu iseenda enesetundele ja leia väikeseid rõõme igapäevaelus.

 

  1. Ole koos lähedastega, kes sind toetavad, pakuvad sulle positiivseid emotsioone ja kellega saad sa olla sina ise.
  2. Raskel perioodil kipub toiduisu kaduma või ei ole motivatsiooni enda toidulauale üldse tähelepanu pöörata. Kuigi see on arusaadav, siis on kindel, et tühja kõhuga tunned end veel halvemini. Proovi enda leida jõudu süüa korralikult ja teha seda süvenenult – mitte vaadates samal ajal ekraani või tehes tööd. 
  3. Hea uni on kõige alus. Väsimatus võimendab kõiki emotsioone ja kahjuks pigem negatiivselt, nii et proovi enda unehügieen korras hoida: väldi ekraanivalgust enne und, hoia enda voodi kohana kus sa magad, mitte ei tööta ja loo endale magamiseks soodsad tingimused. Leia ka endale sobiv unerütm. Hoolimata sellest, et sotsiaalmeedia on täis üleskutseid ärkama kell 5 hommikul, siis tõuse sina sel ajal, mis sobib sinu kehale. Kuula enda keha. 
  4. Eesti ilm on muutlik ja pime periood kestab liiga pikalt, kuid leia igas päevas aega, et õues liikuda. Tee seda hommikuti enne tööd, lõunapausile jalutades või õhtuti, et pead päevatoimetustest puhastada. Kui oled pereinimene, siis on ühine jalutuskäik väga mõnus viis oma lastega nende päevast rääkida, kuid on täiesti arusaadav, kui vajad seda aega selleks, et iseendaga kontaktis olla. 
  5. Väikesed asjad: naudi sooja vanni, loe head raamatut, käi kinos ja veeda aega sõpradega. Proovi valmistada endale toitu, mis pakub sulle häid emotsioone ning leia üles need tegevused, mida sa tõesti naudid. Kuigi massaažis, ilusalongis või spas käimine on kindlasti toredad tegevused, siis ei mahu need kahjuks koguaeg eelarvesse. Proovi asendada need matkadega metsas, raamatukogus käimisega või muuseumite külastamisega. 

 

Oluline on, et sinu igas päevas oleks vähemalt üks tegevus, mis pakub sulle endale naudingut ja rõõmu. See ei peaks olema midagi, mis on seotud laste või kaaslasega, vaid ainult sinuga. Kuigi esialgu tundub see utoopilise mõttena, sest argielu on kiire ja tihe, siis tegelikult annab see üks tegevus enda vaimsele tervisele nii palju juurde, et see on väärt enda graafikusse mahutamist. Kui tunned siiski, et nendest asjadest jääb väheks, muremõtted on tumedad ja rasked, õhku hingamiseks nagu ei jagu ja tavapärased asjad ei valmista enam rõõmu, siis ära pelga abi küsida spetsialistidelt. CitoMedi tervisekeskuses on olemas psühholoog, psühhiaater ja vaimse tervise õde, kes kõik pakuvad tipptasemel teenust ja kliendist lähtuvat suhtumist.